Drammen satser stort på miljøvennlig kollektivtransport. Brakar og Siemens har nå signert en avtale som sikrer at de helelektriske bussene blir satt i drift på rute 51 til høsten.

Før jul ble det kjent at Ebusco vant anbudet på levering av elektriske busser med hurtiglading til dette prøveprosjektet. Totalt skal seks busser lades på endeholdeplassene der automatiske ladeløsninger fra Siemens sørger for hurtiglading på seks til åtte minutter.

Løsning som fungerer
I første omgang skal en rute på 15 kilometer elektrifiseres, og totalt seks busser skal betjene ca 200 000 passasjerer per år. Løsningen som er valgt er testet med gode resultater i Hamburg, Gøteborg og Stockholm. Ruten går fra Drammen sentrum til Mjøndalen og har 36 stopp.

-Brakar vil gjøre kollektivtransport enda mer miljøvennlig, og Buskerud vil nå ligge helt i front med elektriske busser, sier Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar AS.

Nå vil Brakar vurdere løsningen, og blir dette en suksess kan kollektivsatsingen i Buskerudpakke 2 baseres på ren energi og nullutslippsteknologi, i følge Sundfjord.

– Det viktigste miljøgrepet vi kan gjøre er å få flere til å reise kollektivt, sykle og gå, men elektriske busser vil være et viktig bidrag til bedre byluft og mindre støy fra trafikken, sier Sundfjord.

Lades på få minutter
Bussene lades automatisk på endeholdeplassen der de uansett har lagt inn korte stopp. Når bussene kjører frem til ladestasjonen kobles bussen automatisk til en ladearm som senkes ned til ladepunktet på busstaket.

– Ladestasjonen kommuniserer med bussen og sørger for at batteriet får akkurat den energimengden det har behov for, sier Lars Andresen i Siemens.

Siemens pressemelding.