Prøvekjørt: Nye Volkswagen Crafter 2017

av | feb 24, 2017 | Varebil, Volkswagen

Nye Crafter. Det er ikke snakk om en facelift eller noen små justeringer her og der. Volkswagen har gått ut av samarbeidet med Mercedes Benz, laget en helt ny Crafter fra bunnen av og på toppen av det hele bygget en ny fabrikk i polen som skal mate ut bilen til kundene. Her er det bare å kjøre døgnkontinuerlige skift på fabrikken, for denne bilen tror vi blir en suksess.

Utseendet er endret vesentlig fra forrige modell. Det er absolutt en god ting da fronten på forrige Crafter så ut som et mandagsdesign. Infotainment system og sikkerhetsfunksjoner er også på plass slik at Crafter nå får mange av de avanserte funksjonene som finnes hos andre modeller i Volkswagen-familien.

Tilpasningsdyktig
Mange av forbedringene i Crafteren er imponerende. Ett av de smarteste trekkene er at Volkswagen har utvidet bredden av tilgjengelige varianter. Bilen kommer med tre forskjellige takhøyder og tre forskjellige lengder. Den tilbys som Single Cab, 5/7-seters Double Cab og som plan- og tippbil. Den har fire ulike motoralternativer og man kan velge mellom 6-trinns manuell- eller 8-trinns automatkasse. Crafter leveres nå med totalvekt på opptil 5,5 tonn, lastevolum opp til 18,4 m3 og lastehøyde opp til 2196 mm. Den vil bli tilgjengelig med forhjuls-, bakhjuls- eller 4Motion firehjulstrekk og til sammen skaper alle disse varianter et utvalg på 69 forskjellige konfigurasjoner.

Lasterommet kan også tilpasses, og VW regner med å levere rundt 70% av bilene tilpasset de enkelte kundenes behov. Har du problem med å velge modellen som passer deg? Volkswagen har tenkt på dette og ansatt en egen person som har oversikt over alle varianter og tilgjengelige løsninger. Dermed er det lett å se at nye Crafter vil bli et attraktivt valg for langt flere sjåfører og transportører enn hva den var tidligere.

Motor
EA 288 motorfamilien som sitter i Crafteren er designet for holdbarhet, trekkraft og effektivitet. Bilen blir tilgjengelig med 2.0 liters TDI motor på 102, 122, 140 og 177 HK og alle motorvarianter er Euro 6 godkjente common-rail innsprøytningsmotorer med dieselpartikkelfilter og SCR system for å rense utslipp. Stopp-start-system er montert som standard og Volkswagen oppgir luftmotstandskoeffisient på 0,33, noe som er best i klassen. Forbruket skal som følge av dette være redusert med 15% fra tidligere modeller.

Interiør
Interiøret er omtrent så bra som det kan bli i en varebil i dag. Materialene virker holdbare samtidig som de beholder en viss kvalitetsfølelse. Dashbordet er ikke overlesset med knapper, men ryddig og oversiktlig som man kjenner fra andre VW modeller. Små knapper og kontrollhjul plassert ved infotainment-skjermen, og større hjul og knapper plassert nedenfor. Som standard er det fjernstyrt sentrallås med mulighet for å låse førerhuset men samtidig holde varerommet åpent, og på dashbordet finner man en egen knapp som kan låse varerommet. Det er rikelig med lagringsplass i dører, hyller over hodet og på dashbordet. Ingen unnskyldning til ikke å holde førermiljøet ryddig med andre ord.

Dette er den første varebilen i sin klasse som er tilgjengelig med et førersete som har godkjenning fra tyske AGR, en kampanje for sunnere rygger. Man har samme justeringsmuligheter som setene vi først testet i nye Amarok. Det vil si 14-veis justerbare ergoComfort seter man kan stille på i bøtter og spann, og de er meget komfortable hvis man tar seg tid til å stille dem inn skikkelig.

 

Last
Tilgangen til lasterommet er meget bra. De sidehengslede bakdørerene kan åpnes 270 grader og låses fast til siden av bilen med en kraftig magnet. Skyvedørene på sidene har 1311 mm åpningsbredde som tillater lasting og lossing av europaller.

Avhengig av akselavstand er det plass til henholdsvis 4 eller 6 europaller i lasterommet og et utvalg adaptere og skruehull i gulv og vegger gjør det mulig å montere innredninger fra ulike produsenter.

Sikkerhetssystemer
Standard sikkerhetsfunksjoner på alle modeller er fire kollisjonsputer, ESP, multikollisjonsbrems og sidevindassistent. Som tilleggsutstyr kan du få adaptiv cruise kontroll, parkeringsassistent, sensorbasert sidebeskyttelse for å manøvrere i trange omgivelser, tilhengerassistent, filholder og feltskifteassistent, multikollisjonsbrems og trafikkvarsling ved rygging. Sistnevnte stopper til og med bilen dersom det er fare for uhell når du rygger.

I bruk
Det første som melder seg når man kjører Crafteren er at den virker mye mindre enn den egentlig er. Det er fort å glemme at det er en stor kasse bak førersetet når bilen kjører som en personbil. Fjæringen gjør en god jobb med å glatte over ujevnt underlag samtidig som den holder bilen stødig i krappe svinger. Selv med 500 kg last på svingete fjellveier føltes bilen stabil og kontrollert.

Den elektromekaniske styringen i Crafter gjør en god jobb med å skjule størrelsen på bilen, men selv om denne justeres i henhold til bilens fart føltes den ikke like presis og naturlig som vi hadde ønsket. Den 6-trinns manuelle kassa føles solid, men vi opplevde flere ganger at det var litt klønete motstand for å få jevne girskift. 8-trinns automatkassa har vi ingenting å utsette på, og om du skal ha en Crafter til varetransport i byområder er det absolutt verdt å legge litt ekstra penger for å få med denne.

Konklusjon
Hvis man ser på tilgjengelige biler på markedet i dag er det ingen tvil om at nye Crafter er klasseledende. Vi tør påstå at den faktisk er i en egen klasse. Men om vi først skal sammenligne er Crafter nesten 100.000 kr billigere enn tilsvarende Sprinter, milevis forbi på sikkerhet og teknologi, og når den i tillegg er like lett og leken å kjøre som enkelte personbiler burde valget være rimelig enkelt.

 

  • Kjøreegenskaper 95%
  • Ytelse og forbruk 85%
  • Komfort 95%
  • Sikkerhet 100%
  • Pris og utstyr 90%

%

Totalvurdering

Enova-tilskudd til proffmarkedet

På Enovakonferansen i Trondheim i dag annonserte Enova et støttetilbud til virksomheter som kjøper batterielektriske og hydrogendrevne kjøretøy. Målsetningen er å få fortgang i innfasingen av utslippsfrie kjøretøy i næringslivet i Norge. – Transport står for nærmere...

Mer elektrisk fra Renault med Master Z.E.

I forbindelse med bilmessen i Brüssel har Renault presentert sitt siste tilskudd til grønne yrkessjåfører, Master Z.E. Bilen er basert på den eksisterende Master modellen, men forbrenningsmotoren er byttet ut med et 33 kWh batteri. Elmotoren er den samme som sitter i...