Scania-hybrid til TINEs miljøsatsing

Hybridlastebil

[et_pb_section admin_label=»section»][et_pb_row admin_label=»row»][et_pb_column type=»4_4″][et_pb_text admin_label=»Tekst» background_layout=»light» text_orientation=»left» use_border_color=»off» border_color=»#ffffff» border_style=»solid»]

TINE og Scanias samarbeid for å redusere miljøbelastningen ved veitransport har resultert i anskaffelsen av Oslos første hybridlastebil. 

– Dette har vært et samarbeidsprosjekt, fremfor ren anskaffelse av bil. Vi vil sammen få frem hva en hybridlastebil kan bidra med når det gjelder reduksjon i drivstofforbruk, sjåførens arbeidssituasjon samt hvorledes muligheten til å kjøre helt elektrisk bidrar til mindre støybelastning i bymiljøet, sier Pär Landen, salg- og markedsdirektør i Norsk Scania.

Bilen er en Scania P320 distribusjonsbil med dieselmotor som kan benytte fossil diesel, HVO eller biodiesel. Mellom motor og girkasse er det montert en elektrisk motor som kan produsere elektrisk kraft som lagres i batteri, eller fungerer som en elektromotor.

Valgmuligheter
Den sinnrike styringen av kraften i elektromotoren gjør at sjåføren har flere valgmuligheter. Bilen kan kjøre med en aktiv hybridløsning når det er tilgjengelig energi på batteriene, og benytter elektrisk kraft ved start/igangsetting. Ved vekslinger i girkassen samt når kraftbehovet er veldig lavt, kan den velge å stoppe forbrenningsmotoren for å kjøre 100 % elektrisk. Det gjør at kraftbehovet fra dieselmotoren reduseres, som igjen gir redusert forbruk av drivstoff, og lavere støy. start/igangsetting av bilen vil foregå ved lavere effektuttak fra forbrenningsmotoren som også gir lavere motorstøy.

Godkjent for nattlevering
Føreren kan også aktivere en funksjon som gjør at forbrenningsmotoren stopper, og bilen kjøres helt elektrisk opp til 45 km i timen. Resultatet blir en støysvak bil som kan levere varer tilnærmet lydløst, om det skulle være behov. Sjåføren kan også be systemet lade batteriene maksimalt, slik at han eller hun kan kjøre ønsket strekning helt elektrisk. El-maskinen vil da benytte både retardasjon, men også kraft fra forbrenningsmotoren, til å lade batteriet.

I de store byene i Europa er transportstøy et stort tema. I Norge er ikke dette et tema ennå, men denne bilmodellen tilfredsstiller disse strenge kravene til lydforurensing, og er godkjent for nattlevering.

– Vi håper prosjektet vil få frem reduksjonen i forbruket av drivstoff samt de positive egenskapene en stillere transport har for lokalmiljøet. Det er av avgjørende betydning å trene sjåføren i kjøreatferd og riktig bruk av kjøretøyet om man skal oppnå disse ønskede målene, så sjåføren vil derfor få god veiledning og oppfølging, forteller Landen. Han tilføyer også at Scania er stolte over å kunne ta del i TINEs hybridlastebilsatsning.

[/et_pb_text][et_pb_blog admin_label=»Blogg» fullwidth=»off» posts_number=»6″ include_categories=»59,61,60″ show_thumbnail=»on» show_content=»off» show_more=»off» show_author=»off» show_date=»off» show_categories=»off» show_comments=»off» show_pagination=»off» offset_number=»0″ use_overlay=»off» background_layout=»light» use_dropshadow=»off» use_border_color=»off» border_color=»#ffffff» border_style=»solid»] [/et_pb_blog][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Vi tar digitalisering på alvor