Videreutviklingen av Volvo Concept Truck har resultert i Volvo Trucks sitt første hybridkjøretøy for langtransport. I tillegg til aerodynamiske forbedringer, rullemotstand og redusert vekt, har den nye versjonen også fått en hybriddrivlinje som skal redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp med cirka 30 prosent.

“I løpet av de neste årene vil vi se en stadig større dreining i retning av fornybar energi, og vi mener derfor at elektromobilitet og hybridteknologi vil bli stadig viktigere. Drivlinjen i konseptkjøretøyet vårt er utviklet for å forbedre transporteffektiviteten og dermed hjelpe bransjen på veien mot bærekraftige transportløsninger. Konseptkjøretøyet vil gi oss verdifull kunnskap og erfaring, noe som vil bidra til at vi kan utvikle enda mer avansert teknolog.”, sier Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Motoren kan være avslått 30% av tiden
Hybriddrivlinjen henter energi i nedoverbakker som er brattere enn 1 prosent, samt fra bremsing. Den tilbakeførte energien lagres i kjøretøyets batterier og brukes til å gi lastebilen kraft i elektrisk modus på flate veier eller i bakker med lav stigning. En forbedret versjon av Volvo Trucks’ sjåførassistentsystem I-See har blitt spesialutviklet for hybriddrivlinjen. Systemet analyserer den kommende topografien for å beregne det mest økonomiske og effektive valget mellom dieselmotoren og den elektriske motoren, samt det optimale tidspunktet for å bruke den tilbakeførte energien.

I langtransport beregnes det at hybriddrivlinjen gjør at forbrenningsmotoren kan være avslått 30 prosent av kjøretiden. Dette gir en drivstoffbesparelse på 5–10 prosent, avhengig av kjøretøyets type eller spesifikasjon, samt kjøresyklusen. Dette gir en mulighet til å kjøre i fullstendig elektrisk modus i opptil én mil, noe som legger til rette for kjøring med nullutslipp og svært lav støy.

“I dag utgjør langtransport en stor del av det totale energiforbruket i transportsektoren. Hybridteknologi utgjør en betydelig reduksjon av drivstofforbruk og utslipp, og dette er et viktig trinn i retning av vårt eget og samfunnets miljømål for fremtiden”, sier Lars Mårtensson, direktør for miljø og innovasjon i Volvo Trucks.

Hybriddrivlinjen er delvis basert på kunnskapen og erfaringene fra hybridbussene og de elektriske bussene til Volvo Buss.

Pressemelding, Volvo

 

Norges første elektriske bussrute

Drammen satser stort på miljøvennlig kollektivtransport. Brakar og Siemens har nå signert en avtale som sikrer at de helelektriske bussene blir satt i drift på rute 51 til høsten. Før jul ble det kjent at Ebusco vant anbudet på levering av elektriske busser med...

Enova-tilskudd til proffmarkedet

På Enovakonferansen i Trondheim i dag annonserte Enova et støttetilbud til virksomheter som kjøper batterielektriske og hydrogendrevne kjøretøy. Målsetningen er å få fortgang i innfasingen av utslippsfrie kjøretøy i næringslivet i Norge. – Transport står for nærmere...

Renault Trucks C-range til Norge

Renault Trucks i Norge utvider produktporteføljen med C-range og vil fra januar 2017 inkludere robuste lastebiler til anleggskjøring i sortimentet. Dermed kan Renault Trucks henvende seg til enda flere målgrupper på det norske markedet.

Bring får Nordens første store el-varebiler

Posten og Bring blir Nordens første transportør som tar i bruk store elektriske varebiler. Bilene skal frakte varer til bedrifter i Oslo sentrum. Enova har gitt støtte til innkjøp av de to første store elektriske varebilene for utprøving i Norge. Bilene er produsert...