Til helgen får Oslo hele 54 splitter nye, miljøvennlige busser i forbindelse med at Unibuss overtar kjøringen i ruteområde Østensjø. De nye bussene vil kjøre på biogass og biodiesel. De reisende kan glede seg til nye, mer miljøvennlige og større busser, samtidig som kapasiteten økes på flere linjer.

– Disse miljøvennlige bussene er nok et ledd i satsingen på miljøvennlig kollektivtransport i Oslo. Allerede til neste år kan vi trolig se de første batteribussene og all kollektivtransport skal være fossilfri innen 2020, sier byråd for miljø- og samferdsel, Guri Melby (V).

Flere linjer i Østensjø-området får fra søndag 16. august helt nye og mer miljøvennlige busser i forbindelse med at Unibuss As overtar kjørekontrakten på Østensjøanbudet. Ruter tildelte i juni i fjor kontrakten for Østensjø til Unibuss etter en skarp konkurranse.

– Vi gleder oss veldig til å gi Oslos innbyggere nye, flotte busser og enda mer miljøvennlig kollektivtransport. Hovedstaden er i ferd med å få et av Europas mest miljøvennlige busstilbud, det er vi svært stolte av, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.

Endringen omfatter linje 23, 24, 61A, 61B, 70, 74, 75A/B og 78A/B som alle får nye busser.

Biogass og biodiesel
Alle de nye bussene er svært miljøvennlige. Halvparten av de nye bussene vil kjøre på biogass, noe som gir en redusert klimapåvirkning på over 90 prosent.

De resterende bussene tilhørende Østensjø-anbudet vil kjøre på biodiesel i sommerhalvåret og vanlig diesel i vinterhalvåret fram til 2020. Biodiesel gir en redusert klimapåvirkning sammenlignet med fossil diesel på cirka 50 prosent.

– De nye bussene har mye lavere utslipp av skadelige avgasser enn vanlige dieselbusser, som det er flest av i Norge i dag. Vi har allerede biogass og biodiesel i drift andre steder, og har meget gode erfaringer med det, sier Svendsen.

Alle de nye bussene vil ha siste og beste motorteknologien i markedet, som tilfredsstiller den strengeste utslippsnormen Euro 6. Det innebærer at bussen har mye lavere utslipp av NOx-gasser enn mange av dagens busser, noe som også innebærer lavt utslipp av svevestøv.

Økt kapasitet
På linje 23 og 24 settes det inn leddbusser, som gir en kapasitetsøkning på 50 prosent.

– For de reisende betyr dette nyere, mer miljøvennlige og større busser samt flere avganger på noen av linjene, sier kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen i Ruter.

Linje 73 legges ned, men erstattes med et forbedret tilbud på linje 70. Her blir kapasitetsøkningen 100 prosent i rushtiden, 50 prosent på dagtid og en tredobling av kapasiteten på kveldstid. Kapasiteten økes også på flere av de andre linjene med nye avganger. Blant annet får 74, 75 og 78 flere og senere avganger.

– Det blir noen endringer i rutetidene og stoppestedene, så sjekk reiseplanleggeren i appen eller på ruter.no for nærmere informasjon om din linje og avgang, oppfordrer Øystein Dahl Johansen.

Kilde: Pressemelding, Sporveien

Ny konsernsjef i Bertel O. Steen

Ny konsernsjef i Bertel O. Steen

I januar ble det kjent Bjørn Maarud skulle gi seg som konsernsjef i Bertel O. Steen. Ny konsernsjef overtok i dag og den første arbeidsdagen ble ikke helt som forventet.

les mer
Utsetter piggdekk-fristen

Utsetter piggdekk-fristen

Koronatider gir utsatt frist for å ta av piggdekkene. Ny frist er nå 1. mai for hele landet. – Vi oppfordrer folk så skifte ut piggdekkene så raskt som mulig, men ser samtidig mange praktiske utfordringer i disse koronatider. Enkelte verksteder og dekkhotell er nå...

les mer
Korona-forlengelse av utløpt førerett

Korona-forlengelse av utløpt førerett

Statens vegvesen gir åpning for en midlertidig forlengelse av utløpt førerett for trafikanter med førerett for tunge klasser, yrkessjåfør -og utrykningskompetanse samt førerkortinnehavere som er over 80 år, fordi det i forbindelse med Korona-utbruddet generelt er...

les mer