Til helgen får Oslo hele 54 splitter nye, miljøvennlige busser i forbindelse med at Unibuss overtar kjøringen i ruteområde Østensjø. De nye bussene vil kjøre på biogass og biodiesel. De reisende kan glede seg til nye, mer miljøvennlige og større busser, samtidig som kapasiteten økes på flere linjer.

– Disse miljøvennlige bussene er nok et ledd i satsingen på miljøvennlig kollektivtransport i Oslo. Allerede til neste år kan vi trolig se de første batteribussene og all kollektivtransport skal være fossilfri innen 2020, sier byråd for miljø- og samferdsel, Guri Melby (V).

Flere linjer i Østensjø-området får fra søndag 16. august helt nye og mer miljøvennlige busser i forbindelse med at Unibuss As overtar kjørekontrakten på Østensjøanbudet. Ruter tildelte i juni i fjor kontrakten for Østensjø til Unibuss etter en skarp konkurranse.

– Vi gleder oss veldig til å gi Oslos innbyggere nye, flotte busser og enda mer miljøvennlig kollektivtransport. Hovedstaden er i ferd med å få et av Europas mest miljøvennlige busstilbud, det er vi svært stolte av, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.

Endringen omfatter linje 23, 24, 61A, 61B, 70, 74, 75A/B og 78A/B som alle får nye busser.

Biogass og biodiesel
Alle de nye bussene er svært miljøvennlige. Halvparten av de nye bussene vil kjøre på biogass, noe som gir en redusert klimapåvirkning på over 90 prosent.

De resterende bussene tilhørende Østensjø-anbudet vil kjøre på biodiesel i sommerhalvåret og vanlig diesel i vinterhalvåret fram til 2020. Biodiesel gir en redusert klimapåvirkning sammenlignet med fossil diesel på cirka 50 prosent.

– De nye bussene har mye lavere utslipp av skadelige avgasser enn vanlige dieselbusser, som det er flest av i Norge i dag. Vi har allerede biogass og biodiesel i drift andre steder, og har meget gode erfaringer med det, sier Svendsen.

Alle de nye bussene vil ha siste og beste motorteknologien i markedet, som tilfredsstiller den strengeste utslippsnormen Euro 6. Det innebærer at bussen har mye lavere utslipp av NOx-gasser enn mange av dagens busser, noe som også innebærer lavt utslipp av svevestøv.

Økt kapasitet
På linje 23 og 24 settes det inn leddbusser, som gir en kapasitetsøkning på 50 prosent.

– For de reisende betyr dette nyere, mer miljøvennlige og større busser samt flere avganger på noen av linjene, sier kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen i Ruter.

Linje 73 legges ned, men erstattes med et forbedret tilbud på linje 70. Her blir kapasitetsøkningen 100 prosent i rushtiden, 50 prosent på dagtid og en tredobling av kapasiteten på kveldstid. Kapasiteten økes også på flere av de andre linjene med nye avganger. Blant annet får 74, 75 og 78 flere og senere avganger.

– Det blir noen endringer i rutetidene og stoppestedene, så sjekk reiseplanleggeren i appen eller på ruter.no for nærmere informasjon om din linje og avgang, oppfordrer Øystein Dahl Johansen.

Kilde: Pressemelding, Sporveien

Vil du ha gratis tilgang til alt vårt regelverk?

Vil du ha gratis tilgang til alt vårt regelverk?

Fra 1. desember og frem til julaften blir det rabatter og konkurranse i vår julekalender.
I tillegg til gode rabatter deler vi ut to universalgavekort á kr 1000,- og ett års gratis abonnement på Verkstedpakka til en verdi av kr 4000,- + mva.

les mer
Kjørte over 400.000 km på ett år

Kjørte over 400.000 km på ett år

En sen kveld i oktober 2018 startet den nye ekspressbussen til VY146 på sin første nattavgang fra Bussterminalen i Oslo – med Måløy som destinasjon. Ett år etter har bussen, en Volvo 9700 HD ekspressbuss, passert 400.000 km! Er dette Norgesrekord? Eller kanskje enda bedre? Verdensrekord?

les mer