MAN forbereder seg på en elektrisk fremtid når det gjelder distribusjonstransport. I september starter fullskalatester av batteridrevne TGM og TGS, og serieproduksjon er planlagt startet i 2021.

MAN har nylig vist en batteridrevet MAN TGS 4x2 trekkvogn med citytrailer og en TGM 6x2 med distribusjonspåbygg i München. Mot slutten av året starter fullskalatester av til sammen ni slike kjøretøy som skal prøvekjøres av matvaregrossister, byggevareleverandører og speditører. MAN eTGM er en treakslet distribusjonsbil med totalvekt på 26 tonn, lang akselavstand og plass til 12 batterier som vil gi en rekkevidde på inntil 200 km. MAN eTGS er tatt frem som toakslet trekkvogn for bruk med citytrailere. Det er en kort trekkvogn med plass til åtte batterier. Her vil rekkevidden være inntil 130 km, avhengig av vogntogvekt. Begge variantene er utstyrt med en el-motor på 350 kW (tilsvarer 476 hk), mens maksimalt dreiemoment er på hele 3500 Nm, noe man ellers må opp i over 700 hk i en diesellastebil for å oppnå. Litium batteriene leveres av Volkswagen Group.

eTGM og eTGS skal i hovedsak lades om natten. Bilene er imidlertid også utstyrt for hurtiglading som kan benyttes i pauser i løpet av arbeidsdagen, for eksempel når sjåføren skal ha sin lovpålagte hvile. Et eget display på dashbordet informerer sjåføren kontinuerlig om ladetilstanden på batteriene og dermed også gjenværende rekkevidde.

Intelligent energistyring
El-motoren har et høyt dreiemoment over hele sitt arbeidsområde, og lastebilene har derfor ingen girkasse, bare en omkobler for kjøring forover, bakover og selvsagt nøytral. Tilleggsaggregater som servostyring, luftkompressor og klimaanlegg drives elektrisk. Tilleggsaggregatene har behovsavhengig energistyring og krever aldri mer strøm enn det som er nødvendig i øyeblikket. Som alle batteridrevne kjøretøy har også eTGM og eTGS energigjenvinning under utrulling og nedbremsing. Verken utseendemessig eller betjeningsmessig skiller batteridrevne MAN seg i særlig grad fra tilsvarende dieseldrevne varianter. Lydnivået er imidlertid vesentlig lavere som gir økt komfort for sjåførene og mindre støypåvirkning der bilene ferdes.

Vekten
Vekten er en utfordring med batteridrevne nyttekjøretøy. MANs modulbaserte batteriopplegg gjør det imidlertid mulig å prioritere høy nyttelast eller lang rekkevidde. Bortfall av dieselmotor og girkasse gjør at en basisutførelse av eTGS med fire batterier under førerhuset vil ha samme nyttelast som en tilsvarende dieseldrevet variant.

De ni kjøretøyene kommer til å gå i intensive tester hos kunder i tiden fremover. Allerede i 2018 vil MAN lansere en liten serie med slike kjøretøy, og ordinær serieproduksjon er beregnet å komme i gang i 2021.

Pressemelding, MAN

MAN går elektrisk

MAN Truck & Bus tar nå neste skritt mot serieproduksjon av batteridrevne bybusser. En forserie lanseres neste år, og ordinær serieproduksjon er planlagt å starte mot slutten av 2019.

MAN med ny Lion’s Coach

Nå er oppgradering av dagens MAN suksess Lion’s Coach rett rundt hjørnet. Utgangspunktet for oppgraderingen av MAN Lion’s Coach er det kommende direktivet for veltesikring, ECE R66.02, som gjelder fra oktober 2017. Resultatet ble mye mer enn bare et sterkere karosseri.

Ny ettermarkedsdirektør til MAN

Annbjørn Vasdal (41) overtar som ettermarkedsdirektør i MAN Norge. Han vil også ha det overordnende ansvaret for nettverksutvikling i Norge og Sverige. – Vasdal har den erfaringen og kompetansen som skal til for å utvikle vår organisasjon i tråd med våre...