Volvo Trucks introduserer fire nyheter. De fire tunge lastebilene, Volvo FH, FH16, FM og FMX, representerer omtrent to tredjedeler av Volvo Trucks’ leveranser.

– Vi er svært stolte av denne store fremtidsrettede investeringen. Målet vårt er å være kundenes beste forretningspartner ved å gjøre dem enda mer konkurransedyktige og hjelpe dem med å tiltrekke seg de beste sjåførene i et stadig tøffere marked, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks. 

Lastebilene i Volvo Trucks-serien er tilgjengelige med mange forskjellige førerhusmodeller og kan optimaliseres for et bredt spekter av bruksområder. I langtransportbiler er førerhuset ofte sjåførens andre hjem. I regionale transportbiler fungerer det ofte som et mobilt kontor, mens lastebilene i anleggsbransjen er robuste, praktiske arbeidsverktøy. Sikt, komfort, ergonomi, støynivå, manøvrerbarhet og sikkerhet var viktige samlingspunkter for Volvo når de utviklet alle de nye lastebilmodellene. Lastebilens ytre er også oppgradert for å gjenspeile de nye lastebilenes egenskaper og skape en attraktiv helhetlig design.

Nytt førerhus – Volvo FM og Volvo FMX
De nye Volvo FM og Volvo FMX har et helt nytt førerhus, samt mange av de samme instrumentpanelfunksjonene som de større Volvo-modellene. Deres indre volum er økt med opptil en kubikk og sikten er nå bedre på grunn av større vinduer, en senket dørlinje og nye speil.

Rattet er utstyrt med en tilt-funksjon som gjør at kjørestillingen kan justeres individuelt i større grad enn tidligere. Den nedre køyen i det lange førerhuset er plassert høyere opp enn tidligere og skaper ekstra lagringsplass under. Det korte førerhuset har et nytt 40-liters oppbevaringsrom med innvendig belysning på bakveggen. Førerhuset har forsterket isolasjon som hjelper til med å stenge ute kulde, varme og støy og et sensorkontrollert klimaanlegg med karbonfilter.

Nytt sjåførgrensesnitt på alle modeller
Førerplassen har nå et helt nytt grensesnitt for informasjon og kommunikasjon, som tar sikte på å gjøre det lettere å få oversikt og administrere forskjellige funksjoner. Instrumentpanelet er heldigitalt med en 12-tommers skjerm. Innen rekkevidde for sjåføren er det et 9-tommers sidepanel tilgjengelig for infotainment, navigasjon, transportinformasjon og kameraovervåking. Funksjonene kan styres via knapper på rattet, ved hjelp av talestyring eller via berøringsskjermen og skjermens kontrollpanel.

Sikkerhetssystemer
Sikkerheten er forbedret med funksjoner som adaptivt fjernlys på Volvo FH og Volvo FH16, en løsning som Volvo Trucks foreløpig er alene om å ha. Systemet deaktiverer automatisk utvalgte deler av LED-fjernlyset når lastebilen nærmer seg møtende trafikk eller et annet kjøretøy bakfra.

Kjøringen forenkles med en forbedret adaptiv cruisekontroll for hastigheter ned til 0 km/t og cruisekontroll for nedoverbakker som automatisk aktiverer hjulbremsene når det er nødvendig med ekstra bremsekraft for å opprettholde konstant utforhastighet. Det elektronisk styrte bremsesystemet (EBS), kommer nå som standard på den nye lastebilen. Volvo Dynamic Steering er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Sikten kan forbedres ved å legge til et hjørnekamera på passasjersiden som gir et bilde av siden til lastebilen på sidepanelet.

Motorer og alternative drivlinjer
I mange markeder er Volvo FH og Volvo FM tilgjengelig med en Euro 6-kompatibel gassdrevet LNG-motor som tilbyr drivstoffeffektivitet og ytelse på nivå med Volvos tilsvarende dieselbiler, men med en lavere klimapåvirkning. Gassmotoren kan kjøre på enten biogass eller naturgass.