Den internasjonale juryen for Bus & Coach of the Year med medlemmer fra 22 av Europas ledende bussfagtidsskrifter, har kåret Iveco Magelys til International Coach of the Year 2016. 

Vinneren ble kåret i forbindelse med Coach Euro Test som i år ble holdt i Plovdiv, Bulgarias nest største by, i juni. Øvrige konkurrenter til tittelen var Setra TopClass S516HDH, Neoplan Skyliner, Volvo B11R Sunsundegui SC7, Temsa HD12 og VDL Futura FMD2-129/370.

Alt ved Magelys er nøye gjennomtenkt og utformet for å gi best mulig sikt, slik at passasjerene skal få størst mulig utbytte av turen. Sammenlignet med en tradisjonell turbuss gir glassflatene ut på sidene av taket skikkelig panoramasikt. Den overordnede følelsen av romslighet og åpenhet er det som gjør den original, i tillegg til eksklusiv design og raffinert eleganse.

Med to alternative lengder (12,2 og 12,8 meter) og to utførelser (Magelys Line og Magelys Pro) tilfredsstiller Magelys-serien mange behov hos turbussoperatører og i ekspressbuss-markedet. For å illustrere fleksibiliteten i designen var vinneren av “International Coach of the Year 2016” som ble testet i Bulgaria, utstyrt med tanke på det deregulerte markedet i Tyskland og Frankrike for regionale og internasjonale ruter i Europa.

Kjøretøyet som ble presentert, var den best utstyrte versjonen, Magelys Pro, med følgende ekstrautstyr: Rullestolheis med tilpasset dør og demonterbart løftebord som gjør det enkelt for sjåføren å hjelpe funksjonshemmede inn på bussen uten å måtte fjerne ordinære seter, 46 Kiel skinnstoler, toalett, tre motoriserte LED-monitorer med WIFI-tilkobling, 220 Volt, USB-tilkobling, GPS og frontrutekamera.

Ingen eksosresirkulering
Ulikt konkurrentene trenger Magelys ikke eksosresirkulering (EGR) for å tilfredsstille dagens strenge avgasskrav (Euro VI), bare SCR (Selective Catalytic Reduction). Iveco Cursor 8-motoren har et volum på bare 8,7 liter, men yter likevel 400 hk og har et dreiemoment på 1700 Nm ved 1250 o/min. Den er koblet til en ZF AS-Tronic automatisert girkasse som gir meget komfortabel kjøring. Drivstofforbruket er redusert med inntil 10% sammenlignet med Euro V, noe som også skyldes en vektreduksjon på 200 kg og en enda bedre aerodynamisk utforming.

Magelys har selvsagt rustbeskyttelse ved hjelp av kataforese-behandling for å oppnå lengst mulig levetid. I tillegg har bussen alt det nyeste sikkerhetsutstyret som LDWS (Lane Departure Warning System) og AEBS (Automatic Emergency Brake System), i tillegg til en sterk selvbærende struktur som tilfredsstiller veltetesten R66/01. Denne internasjonale bestemmelsen sikrer at bussens struktur forblir sikker og beskytter passasjerene ved utforkjøring hvor bussen ruller rundt.

Ikke et nytt navn
I sin pressemelding sier Coach of the Year-juryen blant annet følgende: “Magelys er ikke noe nytt navn på turbuss-markedet, men jurymedlemmene satte stor pris på Euro VI-utførelsen som byr på en rekke innovasjoner som går betydelig lenger enn “Silver Smile”-fronten som nå er et fremtredende trekk ved alle medlemmer av Iveco-familien. Med Magelys har Iveco virkelig fokusert på effektivitet, og juryen poengterer at dette manifester seg på en rekke måter når det gjelder å redusere de totale kostnadene. En vesentlig faktor er forholdet mellom pris og kvalitet, altså stor verdi for pengene i et kjøretøy hvor en fornuftig pris ikke går ut over spesifikasjoner eller kvaliteten på materialene som er brukt. Dessuten er dette et kjøretøy som kan dekke en rekke roller.”

Leder for Iveco Bus, Sylvain Blaise, erklærer: “Vi er veldig stolte over at Magelys gikk av med seieren og vant utmerkelsen “Coach of the Year 2016″ etter omfattende prøvekjøring sammen med sterke konkurrenter. Det viser at våre kjøretøy er meget attraktive når det gjelder regionale og internasjonale ruter.”

Troféet vil bli presentert på standen til Iveco Bus under bussutstillingen Busworld i Kortrijk i Belgia i perioden fra 16. til 21. oktober.

Den siste turbussen fra Iveco som vant International Coach of the Year var EuroClass HD i 1995.

Kilde: Iveco, Pressemelding

Vi opplever for tiden problemer med beregning av frakt i vår nettbutikk. Fraktkostnaden kan bli endret ved fakturering. Dismiss