Nissan lanserer helt nye NP300 Navara. Den nye modellen er en fullt oppdatert versjon av forrige generasjon med et chassis som har en rekke nye tekniske funksjoner. Det er blant annet brukt samme crossover DNA som i  Nissan Qashqai, X-Trail og Juke.

Kjøreopplevelse og kjøreegenskaper
Nissan har designet et helt nytt 5-link hjuloppheng bak for Double Cab-modellen, noe som skal gi bedre komfort og kjøreegenskaper, og det er også 20 kg lettere enn den forrige bladfjærversjonen.

King Cab har en oppdatert versjon av bladfjærversjonen som er benyttet på dagens Nissan Navara. De nye langsgående bladfjærene veier 7 kg mindre enn forrige versjon, og forbedrer inngangsvinkelen for bakhjulene på den nye King Cab med 3,1 %, og skal også gi redusert veistøy.

Teknologi
NP300 Navara har fått en rekke nye teknologier i bilen. Around View Monitor og nødbremssystem (Forward Emergency Braking) er unikt i pickup-markedet, og gir kundene mer avansert teknologi enn noensinne i en pickup. Andre sikkerhetsfunksjoner og praktiske egenskaper inkluderer cruise kontroll, bakkebremskontroll (Hill Descent Control HDC) og bakkestartassistanse (Hill Start Assist HSA), i tillegg til nøkkelfri adgang, ryggekamera og parkeringssensorer.

Interiør
Det redesignede interiøret er optimalisert for å gi best mulig kvalitet, komfort, romslighet og praktiske funksjoner for både fører og passasjerer. Dashbordet er også redesignet og gir en følelse av økt romslighet og åpenhet. Forseter med ryggstøtte gir bedre ergonomi. Andre funksjoner inkluderer  2-soners digital klimakontroll i både King Cab- og Double Cab-modellene, samt ny ventilasjonsteknologi og setedesign i baksetet for å gi passasjerer bedre komfort.

Eksteriør
NP300 Navara er designet og produsert etter de spesifikke kravene og preferansene på det europeiske markedet. I tillegg til å være produsert i Europa er NP300 Navara King Cab og Double Cab designet for å levere en solid, men allikevel sportslig stil. Bilen har også Nissans signatur V-motion grill og boomerangformede LED kjørelys.

Motorer og gir
NP300 Navaras nye 2,3 liters dCi motor er opptil 24 % mer effektiv enn forrige generasjon motorer, og er den reneste og mest økonomiske i sitt segment. Pickup-modellene leveres i to motoralternativer som yter 118 kW eller 140 kW, og for første gang i dette segmentet, leveres det nå en motor med twin turbocharging teknologi med lave driftskostnader og redusert CO2-utslipp.

Nyeste generasjon Navara vil lanseres med valget mellom tohjuls- eller firehjulsdrift, og valget mellom en standard 6-trinns manuell girkasse eller 7-trinns automatgirkasse.

Nyttelast og sleping
Den nye NP300 har en nyttelast på over 1 tonn og slepekapasitet på 3 500 kg. Lasteplanet er forbedret gjennom Nissan C-kanal lastesystem med ekstra kraftige kanaler på skilleveggen mellom kupeen og lasteplanet og på sidene.

Lasteplanet på den nye Double Cab er 67 mm lenger enn forrige generasjon med en sektorledende lasteplanlengde på 1 578 mm. Lasteplanet på King Cab er 1 788 mm langt.

Den helt nye NP300 Navara vil ha europeisk debut under bilutstillingen i Frankfurt fra 15. september. Mer informasjon vil kunngjøres senere. De endelige spesifikasjoner og priser vil variere fra marked til marked, og vil kunngjøres nærmere lanseringsdatoen.

NP300 har produsentgaranti på 5 år eller 160 000 km.

Kilde: Nissan, pressemelding

Volvo Truck Center Gardermoen åpnes

Volvo Truck Center Gardermoen åpnes

Volvo Truck Center Jessheim flytter ut av et 42 år gammelt anlegg og inn i et splitter nytt moderne anlegg til vel 92 millioner på Hovinmoen ved Gardermoen. Samtidig skifter de navn, til Volvo Truck Center Gardermoen.

les mer
Nå endres reglene for EU-kontroll

Nå endres reglene for EU-kontroll

Fra fredag gjelder nye regler for EU-kontroll. Den største endringen for deg som bileier er økt fleksibilitet. Den kontrollfristen du har i dag gjelder inntil du har gjennomført neste EU-kontroll.

les mer