av | 11 sep, 2015

Fords nye Ranger pickup får Europa-debut på høstens internasjonale bilutstilling i Frankfurt. Det som preger nykommeren er nytt design, nye teknologier og forbedret drivstoffeffektivitet.

Dagens Ford Ranger har oppnådd kraftig salgsvekst i Europa siden den kom i slutten av 2011. Totalt salg av 21.600 pick-up’er i 2014 i Fords 20 tradisjonelle europeiske markeder var mer en dobbelt så mange som i 2012, mens det i de syv første måneder av 2015 har blitt solgt 14.900 enheter – en vekst på 36% i forhold til samme periode i 2014. Ranger ble kåret til “Årets internasjonale pickup” i 2013, og den nye modellen vil kjempe om denne prestisjetunge tittelen for 2016.

Forbedret dieselmotor og drivstoffeffektivitet
Nye Ranger tilbyr forbedret drivstofføkonomi med blant annet Auto-Start-Stop-teknologi og elektrisk styring som bidrar til å senke drivstofforbruket med opptil 17% sammenlignet med dagens modell.

Det forbedrede dieselmotorprogrammet består av 130- og 160 HK-varianter av Fords nyeste 2.2-liters TDCi dieselmotor og den kraftige 5-sylindrede 3.2-litersmotoren med 200-hester. På den nye serien kan kundene velge mellom 6-trinns manuell giring og automatgir

Alle modellene byr på vesentlig drivstoffreduksjon. Eksempelvis forbruker 160-hesteren 0,65 l/mil med et CO2 -utslipp på 171 g/km, sammenlignet med 0,78 l/mil og 206 g/km CO2 i utgående modell.

Ford Ranger forblir et av de mest anvendelige kjøretøyene i sin klasse. Med en klasseledende evne til å kjøre gjennom vanndybder på opptil 80 cm. og en bakkeklaring på 23 cm er den utformet og konstruert for å håndtere ekstremt terreng med letthet. Takket være 28 graders innkjøringsvinkel og 25 graders utkjøringsvinkel skaper nye Ranger en følelse av trygghet når den gir seg i kast med bratte hindringer.

På firehjulsdrevne modeller sørger en elektronisk kontrollert overføringskasse for at sjåføren kan skifte fra bakhjulsdrift til 4x4 mens bilen kjøres med en hastighet på opptil 120 km/t. For mer dreiemoment i lave hastigheter eller ved kjøring i utfordrende terreng kan sjåføren kople inn firehjulsdrift med lavserieutveksling. En elektronisk styrt differensiallås bidrar også til forbedret veigrep under vanskelige kjøreforhold. En annen sterk egenskap er at Ranger kan trekke tilhengere på opptil 3,5 tonn i tillegg til kjøretøyets eksepsjonelle nyttelastkapasitet.

Avansert kommunikasjon og førerassistanseteknologier
En serie nye teknologier er tilgjengelig på nye Ranger for å sikre sjåføren effektiv kommunikasjon og god kontroll. Det inkluderer det stemmestyrte kommunikasjonssystemet SYNC 2 med 8-tommers berøringsskjerm.

En rekke sjåførassistanseteknologier sørger for mer komfort og bekvemmelighet og inkluderer Filskiftevarsling og Filskiftassistent, Adaptiv Cruisekontroll med frontvarsling, parkeringssensorer foran og bak, ryggekamera, elektronisk stabilitetskontroll med kontrollfunksjoner for velting og tilhengerskrens.

Andre smarte teknologier inkluderer:
•Bakkestartassistanse, som sikrer trygg start enten det kjøres forover eller det rygges opp bakken.
•Hill Descent Control sikrer jevn hastighet når det kjøres nedover i ekstra bratte bakker
•Adaptiv lastkontroll justerer den elektroniske stabilitetskontrollen i henhold til kjøretøyets vekt
•Nødbremsassistanse sørger for ekstra bremsetrykk for å gi økt
bremsevirkning når det bråbremses i en nødsituasjon

Kilde: Ford, pressemelding

Vi opplever for tiden problemer med beregning av frakt i vår nettbutikk. Fraktkostnaden kan bli endret ved fakturering. Dismiss