The Iron Knight heter bilen som er resultatet av et unikt samarbeid mellom mekanikerne, ingeniørene og designerne i Volvo Trucks. Med unntak av motoren og den serieproduserte I-Shift-girkassen med dobbelclutch, er lastebilen fullstendig spesialbygget. Med sine 2400 hk skal lastebilen forsøke å sette to nye internasjonale fartsrekorder. 

En tøff utfordring og et drømmeprosjekt for teknikerne. Slik beskriver teamet bak The Iron Knight oppgaven med å utvikle den spesialbygde lastebilen. Drivlinjen er basert på samme enheter som i de serieproduserte Volvo FH-lastebilene, men motoren har blitt presset maksimalt for å produsere så mye kraft som mulig.

“The Iron Knight er den perfekte måten å vise frem Volvo Trucks’ kompetanse og innovative løsninger på. Samtidig får vi selv ny innsikt i tekniske og designmessige løsninger. Intensjonen er å overføre noen av disse innsiktene til de serieproduserte lastebilene våre”, sier Claes Nilsson, som er administrerende direktør for Volvo Trucks.

Betydelig modifisert lastebil
Motoren i The Iron Knight er en midtmontert og betydelig modifisert D13-motor med vannavkjølt intercooler og fire turboladere. Den produserer 2 400 HK og har et dreiemoment på 6 000 Nm. Strøm- og elektronikksystemene er nedskalerte og programvaren er programmert om. Dette er gjort for at den trimmede motoren skal kunne kommunisere optimalt med girkassen – en I-Shift med dobbelclutch av samme type som den man finner i de serieproduserte Volvo FH-modellene. Den eneste justeringen i girkassen er den forsterkede clutchen, som er nødvendig for å takle det uvanlig høye dreiemomentet.

“For å slå fartsrekorden trenger man ekstrem ytelse. I-Shift med dobbelclutch er den beste girkassen for denne jobben siden den holder dreiemomentet oppe ved girskift, akkurat som på en racerbil. Dermed kan The Iron Knight akselerere uten å tape tid under girskiftene”, forklarer Niklas Öberg, som er testansvarlig i Volvo Trucks.

Volvo The Iron Knight

Hyllest til Volvo FH
The Iron Knight er en hyllest til Volvo FH. Teknologien og designet utfyller hverandre, og hver eneste lille detalj – fra grillen foran til sideskjørtene – oppfyller en bestemt funksjon.

Førerhuset er laget av glassfiber og er designet for å begrense luftmotstanden så mye som overhodet mulig. Sideskjørtene gir lastebilen en imponerende fremtoning med sine store luftkanaler som forsyner motoren med kjøleluft.

Med racerføreren Boije Ovebrink bak rattet skal The Iron Knight forsøke å sette ny verdensrekord i to kategorier: 500 og 1 000 meter fra stillestående start. 24. august blir det mulig å se rekordforsøkene på Volvo Trucks’ sosiale kanaler, som Facebook og YouTube.

Kilde: Volvo pressemelding.

 

Vi opplever for tiden problemer med beregning av frakt i vår nettbutikk. Fraktkostnaden kan bli endret ved fakturering. Dismiss