Volvo Trucks’ nye konseptbil viser hvordan det er mulig å oppnå spare 30% drivstoff ved hjelp av aerodynamisk design og lavere egenvekt

Med støtte fra energimyndighetene i Sverige har Volvo Trucks utviklet en ny konseptbil, Volvo Concept Truck. Den er resultatet av et fem år langt forskningsprosjekt der målet var å lage mer energieffektive kjøretøy. Den nye konseptlastebilen reduserer drivstofforbruket med over 30 %.

– Vi arbeider hele tiden med å utvikle mer energieffektive kjøretøy. Dette er et område vi prioriterer høyt, både av miljøhensyn og for å hjelpe kundene våre å redusere kostnadene. Vi er stolte over å kunne drive denne utviklingen fremover. Konseptlastebilen vår viser hvilke enorme teknologiske fremskritt som er under utvikling, sier Claes Nilsson, administrerende direktør for Volvo Trucks.

En av hovedårsakene til det lave drivstofforbruket er at aerodynamikken er forbedret med hele 40 %, både på trekkvognen og tilhengeren

– Vi har omarbeidet hele vogntoget, og optimalisert det for bedre aerodynamikk i så stor grad som mulig. Vi bruker for eksempel kameraer i stedet for speil. Dette reduserer luftmotstanden, slik at det trengs mindre energi for å drive lastebilen fremover, forklarer Åke Othzen, sjefsprosjektleder for Volvo Trucks.

I tillegg til de aerodynamiske forbedringene er konseptbilen utstyrt med nyutviklede dekk som har lavere rullemotstand. Tilhengeren veier to tonn mindre enn referansetilhengeren, noe som kan tas ut i enten lavere drivstofforbruk eller høyere nyttelast. Prosjektet omfatter også en forbedret drivlinje. Vogntoget ble prøvekjørt på svenske veier høsten 2015.

Concept Truck

Volvo Concept Truck er optimalisert for å gi så god aerodynamikk som mulig, både på lastebil og tilhenger.

Arbeidet med Volvo Concept Truck har pågått siden 2011. Målet er å øke effektiviteten til langtransportlastebiler med 50 %.

Siden konseptbilen er en del av et forskningsprosjekt, kommer den ikke til å bli tilgjengelig på markedet. Noen av de aerodynamiske funksjonene har imidlertid allerede blitt tatt i bruk på de serieproduserte bilene til Volvo Trucks, og flere av løsningene kan bli installert i fremtiden.

Fakta: Volvo Concept Truck
Forskningsprosjektet er et samarbeid mellom Sverige og USA, med støtte fra energimyndighetene i Sverige og det amerikanske energidepartementet. Det amerikanske SuperTruck-prosjektet har som mål å øke transporteffektiviteten for langtransport på det nordamerikanske markedet.

Spesifikasjoner: Volvo Concept Truck
Lastebilmodell: Volvo FH 420
Motor: Volvo D13 Euro 6

Fakta: Aerodynamiske forbedringer
– Optimalisert aerodynamikk på tilhenger og trekkvogn.
– For å redusere luftmotstanden har tradisjonelle speil blitt erstattet av kameraer. Dette gir i tillegg bedre sikt og økt sikkerhet.
– Aerodynamisk optimaliserte sideskjørt dekker bakhjulene på trekkvognen og alle tilhengerhjulene.
– Aerodynamiske spoilere forlenger tilhengeren og reduserer luftmotstanden.
– Optimalisert luftstrøm til kjølesystemet i motoren.
– Minimalisert luftmotstand ved fronten av trekkvognen, hjulbrønnene og innsteget.

Vi opplever for tiden problemer med beregning av frakt i vår nettbutikk. Fraktkostnaden kan bli endret ved fakturering. Dismiss