Videreutviklingen av Volvo Concept Truck har resultert i Volvo Trucks sitt første hybridkjøretøy for langtransport. I tillegg til aerodynamiske forbedringer, rullemotstand og redusert vekt, har den nye versjonen også fått en hybriddrivlinje som skal redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp med cirka 30 prosent.

“I løpet av de neste årene vil vi se en stadig større dreining i retning av fornybar energi, og vi mener derfor at elektromobilitet og hybridteknologi vil bli stadig viktigere. Drivlinjen i konseptkjøretøyet vårt er utviklet for å forbedre transporteffektiviteten og dermed hjelpe bransjen på veien mot bærekraftige transportløsninger. Konseptkjøretøyet vil gi oss verdifull kunnskap og erfaring, noe som vil bidra til at vi kan utvikle enda mer avansert teknolog.”, sier Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Motoren kan være avslått 30% av tiden
Hybriddrivlinjen henter energi i nedoverbakker som er brattere enn 1 prosent, samt fra bremsing. Den tilbakeførte energien lagres i kjøretøyets batterier og brukes til å gi lastebilen kraft i elektrisk modus på flate veier eller i bakker med lav stigning. En forbedret versjon av Volvo Trucks’ sjåførassistentsystem I-See har blitt spesialutviklet for hybriddrivlinjen. Systemet analyserer den kommende topografien for å beregne det mest økonomiske og effektive valget mellom dieselmotoren og den elektriske motoren, samt det optimale tidspunktet for å bruke den tilbakeførte energien.

I langtransport beregnes det at hybriddrivlinjen gjør at forbrenningsmotoren kan være avslått 30 prosent av kjøretiden. Dette gir en drivstoffbesparelse på 5–10 prosent, avhengig av kjøretøyets type eller spesifikasjon, samt kjøresyklusen. Dette gir en mulighet til å kjøre i fullstendig elektrisk modus i opptil én mil, noe som legger til rette for kjøring med nullutslipp og svært lav støy.

“I dag utgjør langtransport en stor del av det totale energiforbruket i transportsektoren. Hybridteknologi utgjør en betydelig reduksjon av drivstofforbruk og utslipp, og dette er et viktig trinn i retning av vårt eget og samfunnets miljømål for fremtiden”, sier Lars Mårtensson, direktør for miljø og innovasjon i Volvo Trucks.

Hybriddrivlinjen er delvis basert på kunnskapen og erfaringene fra hybridbussene og de elektriske bussene til Volvo Buss.

Pressemelding, Volvo

 

Forbereder elektrisk distribusjon

MAN forbereder seg på en elektrisk fremtid når det gjelder distribusjonstransport. I september starter fullskalatester av batteridrevne TGM og TGS, og serieproduksjon er planlagt startet i 2021.

MAN går elektrisk

MAN Truck & Bus tar nå neste skritt mot serieproduksjon av batteridrevne bybusser. En forserie lanseres neste år, og ordinær serieproduksjon er planlagt å starte mot slutten av 2019.

Volvo Anleggsdager 2017

Volvo Trucks og Volvo Maskin arrangerer nå Volvo Anleggsdager – et stort felles kundearrangement som går over 13 dager. Utstyr for over 100 millioner kroner er samlet på Hovinmoen ved Gardermoen og 5-6. mai er det åpent hus og mulighet for prøvekjøring.