Videreutviklingen av Volvo Concept Truck har resultert i Volvo Trucks sitt første hybridkjøretøy for langtransport. I tillegg til aerodynamiske forbedringer, rullemotstand og redusert vekt, har den nye versjonen også fått en hybriddrivlinje som skal redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp med cirka 30 prosent.

“I løpet av de neste årene vil vi se en stadig større dreining i retning av fornybar energi, og vi mener derfor at elektromobilitet og hybridteknologi vil bli stadig viktigere. Drivlinjen i konseptkjøretøyet vårt er utviklet for å forbedre transporteffektiviteten og dermed hjelpe bransjen på veien mot bærekraftige transportløsninger. Konseptkjøretøyet vil gi oss verdifull kunnskap og erfaring, noe som vil bidra til at vi kan utvikle enda mer avansert teknolog.”, sier Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Motoren kan være avslått 30% av tiden
Hybriddrivlinjen henter energi i nedoverbakker som er brattere enn 1 prosent, samt fra bremsing. Den tilbakeførte energien lagres i kjøretøyets batterier og brukes til å gi lastebilen kraft i elektrisk modus på flate veier eller i bakker med lav stigning. En forbedret versjon av Volvo Trucks’ sjåførassistentsystem I-See har blitt spesialutviklet for hybriddrivlinjen. Systemet analyserer den kommende topografien for å beregne det mest økonomiske og effektive valget mellom dieselmotoren og den elektriske motoren, samt det optimale tidspunktet for å bruke den tilbakeførte energien.

I langtransport beregnes det at hybriddrivlinjen gjør at forbrenningsmotoren kan være avslått 30 prosent av kjøretiden. Dette gir en drivstoffbesparelse på 5–10 prosent, avhengig av kjøretøyets type eller spesifikasjon, samt kjøresyklusen. Dette gir en mulighet til å kjøre i fullstendig elektrisk modus i opptil én mil, noe som legger til rette for kjøring med nullutslipp og svært lav støy.

“I dag utgjør langtransport en stor del av det totale energiforbruket i transportsektoren. Hybridteknologi utgjør en betydelig reduksjon av drivstofforbruk og utslipp, og dette er et viktig trinn i retning av vårt eget og samfunnets miljømål for fremtiden”, sier Lars Mårtensson, direktør for miljø og innovasjon i Volvo Trucks.

Hybriddrivlinjen er delvis basert på kunnskapen og erfaringene fra hybridbussene og de elektriske bussene til Volvo Buss.

Pressemelding, Volvo

 

Korona-forlengelse av utløpt førerett

Korona-forlengelse av utløpt førerett

Statens vegvesen gir åpning for en midlertidig forlengelse av utløpt førerett for trafikanter med førerett for tunge klasser, yrkessjåfør -og utrykningskompetanse samt førerkortinnehavere som er over 80 år, fordi det i forbindelse med Korona-utbruddet generelt er...

Her er Volvos fire nyheter

Her er Volvos fire nyheter

Volvo Trucks introduserer fire nye lastebiler. De fire tunge lastebilene, Volvo FH, FH16, FM og FMX, representerer omtrent to tredjedeler av Volvo Trucks’ leveranser.

Volvo lanserer fire nye lastebiler

Volvo lanserer fire nye lastebiler

I Volvo Trucks’ nyeste lanseringsfilm har de bygget et 15 meter høyt, 58 tonn tungt lastebiltårn ved å stable de fire nye lastebilene oppå hverandre. I tillegg til det, plasserte de administrerende direktør Roger Alm, på toppen.

Forskrift om bruk av kjøretøy – utgave 7

Forskrift om bruk av kjøretøy – utgave 7

Forskrift om bruk av kjøretøy – utgave 7 kan nå bestilles. Er din bedrift abonnent på denne boken får dere den automatisk tilsendt i posten, alle andre kan bestille den i vår nettbutikk. Abonnerer du på Verkstedpakka har du tilgang i din digitale bokhylle allerede i dag.

Få alt vårt regelverk som e-bøker!

Få alt vårt regelverk som e-bøker!

Nå kan du bestille Verkstedpakka og få alt vårt regelverk digitalt! Pakken gir deg alle våre hefter og bøker tilgjengelig som e-bøker på vår hjemmeside. Du kan enkelt søke etter det du er på jakt etter, klikke deg direkte fra innholdsfortegnelsen til kapitler og...