Videreutviklingen av Volvo Concept Truck har resultert i Volvo Trucks sitt første hybridkjøretøy for langtransport. I tillegg til aerodynamiske forbedringer, rullemotstand og redusert vekt, har den nye versjonen også fått en hybriddrivlinje som skal redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp med cirka 30 prosent.

“I løpet av de neste årene vil vi se en stadig større dreining i retning av fornybar energi, og vi mener derfor at elektromobilitet og hybridteknologi vil bli stadig viktigere. Drivlinjen i konseptkjøretøyet vårt er utviklet for å forbedre transporteffektiviteten og dermed hjelpe bransjen på veien mot bærekraftige transportløsninger. Konseptkjøretøyet vil gi oss verdifull kunnskap og erfaring, noe som vil bidra til at vi kan utvikle enda mer avansert teknolog.”, sier Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Motoren kan være avslått 30% av tiden
Hybriddrivlinjen henter energi i nedoverbakker som er brattere enn 1 prosent, samt fra bremsing. Den tilbakeførte energien lagres i kjøretøyets batterier og brukes til å gi lastebilen kraft i elektrisk modus på flate veier eller i bakker med lav stigning. En forbedret versjon av Volvo Trucks’ sjåførassistentsystem I-See har blitt spesialutviklet for hybriddrivlinjen. Systemet analyserer den kommende topografien for å beregne det mest økonomiske og effektive valget mellom dieselmotoren og den elektriske motoren, samt det optimale tidspunktet for å bruke den tilbakeførte energien.

I langtransport beregnes det at hybriddrivlinjen gjør at forbrenningsmotoren kan være avslått 30 prosent av kjøretiden. Dette gir en drivstoffbesparelse på 5–10 prosent, avhengig av kjøretøyets type eller spesifikasjon, samt kjøresyklusen. Dette gir en mulighet til å kjøre i fullstendig elektrisk modus i opptil én mil, noe som legger til rette for kjøring med nullutslipp og svært lav støy.

“I dag utgjør langtransport en stor del av det totale energiforbruket i transportsektoren. Hybridteknologi utgjør en betydelig reduksjon av drivstofforbruk og utslipp, og dette er et viktig trinn i retning av vårt eget og samfunnets miljømål for fremtiden”, sier Lars Mårtensson, direktør for miljø og innovasjon i Volvo Trucks.

Hybriddrivlinjen er delvis basert på kunnskapen og erfaringene fra hybridbussene og de elektriske bussene til Volvo Buss.

Pressemelding, Volvo

 

EU-krav om ny, smart fartsskriver

Nye krav gjelder for alle busser og lastebiler registrert etter 15. juni 2019 og som omfattes av kjøre- og hviletidsregulert transport.

Nå får du alt vårt regelverk som e-bøker!

Nå kan du bestille Verkstedpakka og få alt vårt regelverk digitalt! Vårt nye tilbud gir deg alle våre hefter og bøker tilgjengelig som e-bøker på vår hjemmeside. Du kan enkelt søke etter det du er på jakt etter, klikke deg direkte fra innholdsfortegnelsen til kapitler...

Volvo Truck Center Gardermoen åpnes

Volvo Truck Center Jessheim flytter ut av et 42 år gammelt anlegg og inn i et splitter nytt moderne anlegg til vel 92 millioner på Hovinmoen ved Gardermoen. Samtidig skifter de navn, til Volvo Truck Center Gardermoen.

Nå endres reglene for EU-kontroll

Fra fredag gjelder nye regler for EU-kontroll. Den største endringen for deg som bileier er økt fleksibilitet. Den kontrollfristen du har i dag gjelder inntil du har gjennomført neste EU-kontroll.

Vi har sommerferie fra 6 - 21. juli. Bestillinger gjort i denne perioden blir sendt ut etter ferien. Dismiss